woensdag 24 januari 2018

High school

Volgend jaar gaat de dochter naar High School. En dat mag van mij gerust met een hoofdletter geschreven worden, want een Amerikaanse High School is best wel indrukwekkend.

Het schoolsysteem zit hier iets anders in elkaar dan in Belgie. De publieke scholen bieden (gratis) onderwijs aan vanaf 5 jaar. Dat is vanaf de derde kleuterklas. Wil je je kind eerder naar school sturen, dan kan dat via private preschools, die vaak verbonden zijn met een kerkgemeenschap. Daar kan je dan vanaf 3 jaar terecht, eens je toegelaten bent en je bereid bent stevig te betalen. Een maand school lopen bij BUMP (Blacksburg United Methodist Preschool) kost bijvoorbeeld $335.

De lagere school loopt dan van het eerste leerjaar tot en met het vijfde. Daarna gaan de kinderen drie jaar naar Middle School en dan dus naar High School. High School telt vier jaar. Volgend jaar wordt de dochter een freshman. Een gloednieuw visje in die enorme school(bokaal).

Vorige week mochten we naar een informatieavond over de hoeveelheid credits die je moet hebben om hetzij ‘gewoon’ hetzij ‘advanced’ af te studeren. Van de ‘advanced’ wordt verwacht dat ze daarna naar het hoger onderwijs zullen gaan. Maar, je kan gerust een cursus timmeren en/of koken combineren met Latijn en Algebra. Alles ligt voor je open. Het doet mij een beetje denken aan het vroegere VSO-systeem, waar ondergetekende koken en toneel combineerde met Latijn en Grieks.

Om een beetje wijs te geraken uit die hoeveelheid vakken waaruit je kan kiezen, wordt eigenlijk van je verwacht dat op je dertiende al weet wat je wilt worden. Vanaf het zesde nemen de studenten regelmatig interesse- en vaardigheidsvragenlijsten af en krijgen ze een aantal orienterende jobsuggesties. De dochter weet al wat ze wil worden: een kinderoncologe. Eens je dat weet, krijg je per beroep een overzicht van de vakken die je best in High School neemt. Voor oncologen betekent dit veel wiskude en wetenschapsvakken natuurlijk, maar ook zoiets als ‘introductie tot de gezondheids- en medische wetenschappen’ en ‘medische terminologie’. Ieder jaar kies je 8 vakken. Ieder vak wordt iedere dag gegeven, hetzij 90 minuten (in blok), hetzij 45 minuten. Vakken van 90 minuten volg je maar een semester, vakken van 45 minuten volg je een heel jaar lang. Taalvakken worden altijd in blokken van 45 minuten gegeven omdat je een taal best iedere dag oefent. Latijn zal ze blijven virtueel volgen, omdat de leerkracht alleen maar Latijn 1 geeft in het eerste jaar. Dat vindt ze trouwens meer dan prima omdat ze dan zelf alles kan controleren.

De dochter wil heel graag haar hogere studies in Belgie afleggen. Natuurlijk zit je daar wel even met een ingangsexamen en bovendien moet dat high school diploma van hier ook nog wel geldig zijn in Belgie. Na navraag bij KULeuven, blijkt dat de dochter voor haar wetenschapsvakken echt wel de AP vakken (Advanced Placement) moet trachten te volgen om op het niveau te zitten dat je nodig hebt om voor het ingangsexamen te slagen. AP vakken zijn vakken op het niveau van college hier en waarvoor je ook college credits krijgt. Dit jaar neemt de dochter al drie vakken van High School, waarvoor ze al High School credits krijgt, wel, zo moet ze dus proberen om de volgende vier jaar  wiskunde, chemie, fysica en biologie op college niveau (AP) te nemen. Man, man, man, ik word er al zenuwachtig van!

Iedereen die in Belgie wil verder studeren en een buitenlands middelbare school diploma heeft, moet ook twee taaltesten afleggen om te checken of het Nederlands nog up to date is. Stel dat ze nog steeds voor arts wil gaan en dat ze het ingangsexamen succesvol zou afleggen, dan hoeft ze geen taaltesten meer te doen. Indien ze zou beslissen om iets anders te studeren, dan moet het weer wel.

Vandaag moet haar selectie van vakken binnen. Straks komt ook een van de vier studentenbegeleiders met haar praten om te kijken of haar keuzes zinvol zijn. Diezelfde studentenbegeleider zal haar de komende vier jaar blijven opvolgen. Ik vind het allemaal zeer spannend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten