maandag 8 mei 2017

Zeg eens een abonnement op

Een dik half jaar geleden lieten we ons verleiden tot het nemen van een abonnement voor zes maanden op drie tijdschriften: Entertainment, Better Homes & Gardens en Time magazine, en dit alles maar voor 10 dollar. We kregen een referentienummer en een telefoonnummer om de abonnementen op te zeggen, vlak voor dat half jaar om is.

Zoals het een goede huismoeder betaamt, had ik dat telefoon- en referentienummer goed bewaard. Ik had zelf een herinnering in mijn agenda staan om die abonnementen te annuleren! Nog voor de tijd om was, besloten we om Entertainment, dat wekelijks in onze brievenbus belandde, op te zeggen. Echt een 'waste of paper'. Vol goede moed nam ik mijn telefoon en begon aan het hele proces...

Na een vriendelijke begroeting door de computer, werd mij een keuzemenu voorgeschoteld en koos ik, klaar en duidelijk, voor optie 'three'. De 'th'-klank kwam er misschien niet zo goed uit, maar die optie was wel duidelijk te onderscheiden van optie 'one' en optie 'two'. Tot zover het gemakkelijke gedeelte. Ik citeer/vertaal het volgende deel:

Computerdame: "Om uw abonnement op te zeggen, heb ik uw achternaam nodig. Kan u mij aub uw achternaam, zoals 'Jones', geven?"
Ik: "Dierckx"
Computerdame: "I'm sorry, I didn't quite get that. Kan u mij opnieuw uw achternaam, zoals 'Jones', geven?"
Ik: "Dierckx" (Zo mogelijk nog explicieter gearticuleerd)
Computerdame: "I'm sorry, I didn't quite get that. Let's try something else."
Ik, in gedachten: Yes, vraag aub mijn referentienummer!!!!
Computerdame: "Kan u mij uw achternaam spellen, zoals Jones: J - O - N - E - S?"
Ik, diep zuchtend: "D - I - E - R - C - K - X"
Computerdame: "I'm sorry, I didn't quite get that. Kan u mij opnieuw uw achternaam spellen, zoals Jones: J - O - N - E - S?"
Ik, dieper zuchtend en met de mondspieren nog meer uitrekkende: "D - I - E - R - C - K - X"
Computerdame: "I'm sorry, I didn't quite get that. Let's try something else."
Ik, in gedachten: referentienummer misschien????
Computerdame: "Kan u mij uw referentienummer geven? Dat nummer vindt u op het tijdschrift dat u wilt annuleren"
Ik: "X X X X X X X X X X X X X X" (een veertiencijferig nummer articulerend alsof ik er bij zou neervallen)
Computerdame: "You said: X X X X X X X X X X X X X, is that correct"?
Ik, zuchtend: "Yes"

Dan vraagt ze me welk abonnement ik wil opzeggen en ik mag opnieuw (!) zeggen over welk tijdschrift het gaat. Daarna zegt ze het volgende:

Computerdame: "Ok, ik heb nu uw abonnement geannuleerd".
Ik, in gedachten: OEF!!
Computerdame: "Ik bied u graag de mogelijkheid om Entertainment voor de volgende zes maanden te ontvangen voor 6 dollar". Zou u graag Entertainment willen ontvangen voor de volgende zes maanden voor 6 dollar?"
Ik: "No!"
Computerdame: "Ok. Ik bied u graag de mogelijkheid om Entertainment voor de volgende 12 maanden te ontvangen voor 6 dollar? Zou u graag Entertainment willen ontvangen voor de volgende 12 maanden voor 6 dollar?"
Ik: "NOOOOOOOOOO!"
Computerdame: "Is er nog iets anders dat ik voor u kan doen?"
Ik: "noooooooo"
Computerdame: "Ok, dan wens ik u nog een fijne dag"
Ik, neerploffend in de zetel: "Thank you SOOOOO very much!!!!"

Omdat ik er 'een beetje' tegen opzag om dit hele proces nog eens te doorlopen, was ik de abonnementen van de andere twee tijdschriften 'vergeten' op te zeggen. Maar toen zag ik op onze kredietkaartafrekening plots een bedrag van 69 dollar staan voor Time magazine. We lezen daar wel stukken uit, maar om daar nu zoveel voor te betalen... Dus ja, er zat dan toch niets anders op dan opnieuw mijn vriendin de computer te bellen...

We doorlopen opnieuw diezelfde litanie en dan biedt ze me plots een abonnement voor zes maanden op Time magazine aan voor 2 dollar! TWEE dollar!? Ok, dat heeft ze dan toch maar verkocht gekregen. Ik had misschien nog moeten wachten op dat jaarabonnement maar ik vond twee dollar al een behoorlijke deal. Daarvoor wil ik binnen zes maanden nog wel eens bellen... Oh ja, en drie dagen later was de 67 dollar die we 'te veel' betaald hadden, al teruggestort. Soms kan het dus wel vlot gaan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten